Laat nu jouw negatieve BKR-registratie verwijderen!

Neem contact met ons op

BKR-coderingen overzichtelijk uitgelegd

Ben je geconfronteerd met een BKR-registratie, bijvoorbeeld bij het aanvragen van een krediet, het leasen van een auto of het aanvragen van een hypotheek? Misschien heb je het BKR-overzicht opgevraagd en zag je een registratie op je naam staan, maar heb je geen idee wat deze betekent?

Op deze pagina leggen we uit wat de verschillende bijzonderheidscoderingen inhouden. Naast individuele bijzonderheidscodes wordt in de praktijk vaak een combinatie van een achterstandsmelding en bijzonderheidscodering(en) gemeld, zoals een A2-codering of een A23-codering. Een combinatie van onderstaande BKR-coderingen kan dus zichtbaar zijn op je BKR-overzicht.


Wil je liever direct en vrijblijvend spreken met een van onze juridisch adviseurs over hoe we je kunnen helpen bij het verwijderen van een negatieve BKR-registratie? Neem dan contact met ons op via telefoonnummer: 085-060 79 27 of vul het contactformulier in, en we nemen zo snel mogelijk contact met je op.


Achterstandsmelding (A)


Een achterstandsmelding wordt geregistreerd in het Centraal Krediet Informatiesysteem (CKI) van het BKR wanneer er sprake is van een betalingsachterstand op een krediet. Niet elke achterstand leidt automatisch tot een achterstandsmelding; dit is afhankelijk van het type krediet. Bijvoorbeeld, bij een hypotheek wordt een achterstandsmelding geregistreerd na drie volledige maandtermijnen achterstand, terwijl bij een doorlopend krediet een achterstandsmelding wordt geregistreerd na twee maanden achterstand. Voordat een kredietverstrekker een achterstand registreert, moet deze een brief sturen waarin je wordt geïnformeerd over de achterstand en je de kans krijgt om deze binnen een bepaalde termijn in te lossen om registratie te voorkomen.

Een achterstandsmelding kan worden hersteld door de achterstand in te lopen. In dit geval wordt een herstelmelding (H) geplaatst. Beide meldingen zijn in beginsel vijf jaar zichtbaar in het CKI van het BKR. Als het volledige krediet wordt afgelost, wordt een werkelijke einddatum geplaatst, maar de meldingen blijven in beginsel nog vijf jaar zichtbaar.


Herstelmelding (H)


Een herstelmelding wordt geregistreerd nadat de achterstand is ingelopen en de maandelijkse betalingen weer volgens afspraak zijn hervat. Een herstelmelding blijft vijf jaar zichtbaar in het CKI van het BKR. Als naast de achterstand ook het volledige krediet is afbetaald, wordt geen herstelmelding geplaatst en wordt een werkelijke einddatum vermeld, maar de registratie blijft in beginsel nog vijf jaar zichtbaar.


Bijzonderheidscoderingen 1, 2, 3, 4 en 5 op het BKR-overzicht


Bijzonderheidscodering 1


Deze code wordt geregistreerd als je een betalingsregeling hebt getroffen na een ontstane achterstand op het krediet. Aangezien de achterstand al geregistreerd is, wordt dit bijvoorbeeld als een A1-codering weergegeven.


Bijzonderheidscodering 2


Deze code wordt geregistreerd wanneer de kredietverstrekker het restant of het volledige krediet heeft opgeëist. Dit betekent dat de kredietverstrekker het krediet wil beëindigen en het openstaande saldo onmiddellijk en volledig wil ontvangen.


Bijzonderheidscodering 3


Deze code wordt geregistreerd wanneer de kredietverstrekker een bedrag van € 250,- of meer heeft afgeboekt. In geval van finale kwijting wordt tevens de beëindiging van de overeenkomst met een werkelijke einddatum gemeld. Dit kan gevolgen hebben voor toekomstige kredietverstrekking.


Bijzonderheidscodering 4


Deze code wordt geregistreerd wanneer de kredietverstrekker de consument niet kan bereiken omdat de woon- of verblijfplaats onbekend is. Dit kan invloed hebben op de kredietverstrekking.


Bijzonderheidscodering 5


Deze code wordt geregistreerd wanneer de kredietverstrekker met de consument een schriftelijke, preventieve betalingsregeling voor een hypothecaire geldlening van ten minste vier aaneengesloten maanden overeenkomt. Deze code wordt verwijderd na afronding van de betalingsregeling.



Combinatie van bijzonderheidscoderingen


Een kredietverstrekker kan ook een combinatie van de bovengenoemde bijzonderheidscoderingen plaatsen bij een BKR-registratie. Als de situatie rondom de achterstand verdere bijzonderheden met zich meebrengt die een andere bijzonderheidscodering vereisen, zal de kredietverstrekker verplicht zijn dit te melden.

Een voorbeeld hiervan is wanneer er na het ontstaan van een achterstand op een krediet ook een betalingsregeling wordt getroffen. In dat geval zullen de bijzonderheidscoderingen A en 1 zichtbaar zijn op het BKR-overzicht. Als de situatie verder escaleert en de betalingsregeling niet wordt nagekomen, kan de kredietverstrekker het gehele bedrag opeisen, waardoor ook bijzonderheidscodering 2 wordt toegevoegd aan de BKR-registratie.

Over het algemeen geldt dat hoe meer bijzonderheidscoderingen er gemeld staan bij een BKR-registratie, des te zwaarder deze wordt meegewogen door een (nieuwe) kredietverstrekker. Kredietverstrekkers hebben doorgaans strikte acceptatievoorwaarden en verstrekken geen nieuw krediet wanneer er sprake is van meerdere bijzonderheidscoderingen.

Alle bijzonderheidscoderingen worden automatisch verwijderd vijf jaar na de geregistreerde einddatum. Gedurende de gehele tussenliggende periode zijn zowel de BKR-registratie als alle geplaatste bijzonderheidscoderingen zichtbaar op het BKR-overzicht, zowel voor de geregistreerde consument als voor kredietverstrekkers.


Soorten krediet


Hieronder vind je een overzicht van de soorten kredieten die worden geregistreerd in het CKI van het BKR, met bijbehorende afkorting:

  • Aflopend krediet (AK): bijvoorbeeld een krediet voor woningverbouwingen of een telefoonkrediet;
  • Doorlopend krediet (RK): bijvoorbeeld de mogelijkheid van rood staan op een betaalrekening of een creditcard;
  • Schuldhulpverlening (SR);
  • Hypothecair krediet eigen woning (HY);
  • Hypothecair krediet overige onroerende zaken (HO);
  • Restschuld hypothecair krediet (RH);
  • Restschuld hypothecair krediet met NHG (RN);
  • Operationeel auto leaseovereenkomst (OA);
  • Overige financiële verplichtingen (RO).


Voorbeelden van kredieten die niet worden geregistreerd in het CKI van het BKR zijn:

  • Studieschuld bij DUO;
  • Leningen bij familie of vrienden;
  • Huurachterstanden;
  • Betalingsachterstanden bij energieleveranciers;
  • Boetes bij het CJIB.


Ben je geregistreerd in het CKI van het BKR en wil je een nieuw krediet aanvragen of ervaar je andere financiële belemmeringen door een negatieve BKR-registratie? Vul dan het contactformulier in of neem direct telefonisch contact op via telefoonnummer: 085-060 7927. Wij helpen je graag bij het verwijderen van de negatieve BKR-registratie.




Share by: